Jak odnowić sprzęt przed sezonem

 

W tym roku nie zanosi się już na nagły atak zimy. Pogoda powoli robi się coraz lepsza do jazdy, tak więc dużymi krokami zbliża się sezon.

Zaraz zaczną się wyścigi i machina ruszy. Żeby nie być zaskoczonym niespodziewaną awarią na rozgrzewce przed wjazdem do sektora startowego warto dokonać inspekcji i kilku choćby próbnych przejażdżek.

Rower, który nie został odpowiednio zabezpieczony po zakończeniu sezonu po kilku miesięcznym okresie porzucenia na pewno wymaga chociażby solidnej konserwacji.

To co warto wymienić to linki i pancerze. Koszt jest stosunkowo niewielki, a przerzutki będą działać o niebo lepiej. Nie tylko mniej siły będzie potrzebne do ich zmiany, ale sama zmiana będzie bardziej płynna i precyzyjna. Oczywiście szosowcy i użytkownicy V-brake’ów powinni sprawdzić działanie hamulców i jeżeli klamka chodzi z oporem i wraca do pozycji wyjściowej z opóźnieniem wymienić linki i pancerze również w hamulcach.

http://virtualbike.pl/pl/c/Pancerze-i-linki/101

Kolejna sprawa wymagająca inspekcji to napęd. Tu bacznie trzeba przyjrzeć się łańcuchowi i kasecie. Łańcuch niestety może się rozciągnąć co należy sprawdzić za pomocą specjalnego narzędzia. Jeżeli jest rozciągnięty najlepiej go wymienić. Jest kilka szkół postępowania z łańcuchami. Jedni jeżdżą na 3 łańcuchach, zmieniając co kilkaset kilometrów na ten najkrótszy. Inni jeżdżą na jednym łańcuchu, aż zacznie przeskakiwać na kasecie i wymieniają wtedy obie części. Z naszego doświadczenia wynika, że zdecydowanie lepiej jest kontrolować zużycie łańcucha i wymieniać go jak tylko miernik zużycia pokaże, że jest rozciągnięty. W ten sposób można na jednej kasecie przejechać nawet kilkadziesiąt tysięcy. Mój rekord to 30 tyś. kilometrów na kasecie Shimano LX.

http://virtualbike.pl/pl/c/Lancuchy/2

Zużycie zębatek jest stosunkowo trudne do określenia. Z jednej strony doskonale widać ich zużycie (kształtem przypominają zęby rekina i stają się węższe niż nowe) z drugiej na oko nie widać czy poziom zużycia dyskwalifikuje je z dalszej eksploatacji. Najlepiej jest zamontować nowy łańcuch i przejechać się na rowerze. Nie musimy w tym celu wychodzić na zewnątrz, dla takiego testu nawet lepszy będzie trenażer generujący obciążenie. Jeżeli łańcuch zacznie przeskakiwać na tym samym biegu to znaczy, że zębatki są zużyte. W takiej sytuacji z reguły trzeba wymienić kasetę, zużywa się ona zdecydowanie szybciej niż korba. Jednak jeżeli wymiana kasety nic nie zmieni wtedy trzeba zainwestować w nowe tarcze korby.

http://virtualbike.pl/pl/c/Kasety/30

Kolejnym ważnym aspektem jest amortyzacja.
Idealnie by było zrobić jej serwis po sezonie, tak żeby woda, która dostanie się do środka nie penetrowała wewnętrznych elementów. Jeżeli jednak zaniedbaliśmy posezonowy serwis, zawsze lepiej jest go zrobić przed sezonem zanim „coś” przestanie działać i trzeba będzie dokonać kosztownej naprawy.

Jak już nasz rower jest gotowy do ostrego kręcenia i wybierania nierówności warto sprawdzić stan hamulców, klocków i tarczy, a w przypadku szosowców obręczy. W końcu kiedyś trzeba się zatrzymać. W przypadku hamulców hydraulicznych warto zrobić kilka próbnych hamowań sprawdzając czy układ nie jest przypadkiem zapowietrzony.

W każdym typie hamulca kluczowe są klocki / okładziny hamulcowe. Ich zużycie wpływa znacząco na siłę hamowania. Jeżeli grubość jest zbyt niska należy je po prostu wymienić.

http://virtualbike.pl/pl/c/Akcesoria-hamulcowe/87

Ocenę zużycia obręczy i tarczy hamulcowych lepiej zostawić fachowcom z serwisu. Jest to również bardzo ważny aspekt. Jeżeli ścianka obręczy będzie zbyt cienka może dojść do rozerwania obręczy podczas hamowania.

http://virtualbike.pl/pl/c/Klocki-i-tarcze/43

Z reguły przygotowanie roweru do sezonu wymaga wymiany kilku stosunkowo niedrogich elementów. Warto to zrobić bo zyskujemy znacznie większą przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo. W końcu nic tak nie drażni jak terkocząca przerzutka, czy ocierający hamulec. Szkoda niszczyć rower za kilka tysięcy oszczędzając na częściach za kilkadziesiąt złotych.

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl