Rozmiary kół, opon rowerowych i dętek

 

W rowerach przybywa coraz więcej rozmiarów kół, rozmiarów obręczy a co za tym idzie odpowiednich rozmiarów opon i dętek. Dzisiaj kupując np. opony do roweru MTB mamy kilkanaście możliwości w obrębie jednego producenta. Jeżeli dodamy do tego, że w zależności od kraju pochodzenia oznaczenia rozmiarów mogą różnić się od siebie to możemy łatwo pomylić się przy doborze właściwej opony do posiadanego koła.

Przede wszystkim dobrze wiedzieć, że mamy różne systemy pomiaru opon. Najbardziej logiczny zdaje się być system ISO zatwierdzony przez ETRTO czyli Europejską organizację do technicznych spraw związanych z oponami oraz obręczami. Choć sposób określania rozmiaru opony przez ETRTO wielu rowerzystom może wydać się obcy to jednak przy posługiwaniu się tym systemem możemy uniknąć błędów w dopasowywaniu opon czy dętek rowerowych. W ogólnie stosowanym w MTB systemie calowym często pojawiają się różnice w rozmiarach, lub rozmiary nie są podawane zgodnie z faktyczną wielkością. Przykład mamy chociażby w coraz bardziej popularnych 29”, gdzie tak naprawdę średnica koła jest dokładnie taka sama jak w szosie czyli ma cali 28.

Pisząc o szosie dochodzą kolejne systemy określania rozmiarów - metryczny francuski, z którego korzysta większość kolarzy czyli np. 700x18C. Ale uwaga - jest też system amerykański. Tu już się robi kolejny problem, bo o ile średnica obręczy pozostaje taka sama to szerokość podawana jest inaczej i dla powyższego rozmiaru francuskiego odpowiednik amerykański to 700x20C, co może nas zmylić przy kupowaniu opon z rynku amerykańskiego. Przy szerszych oponach może się np. okazać, że prześwit w ramie będzie za mały.

Żeby zobrazować różnice poniżej znajduje się przykład podawania rozmiaru opon w systemie calowym i ISO. Weźmy rozmiar opony MTB do roweru 29” versus opony szosowe.

System calowy

System metryczny (francuski)

ISO / ETRTO

29”x2.1

700x57C

57-622

28”x3/4”

700x18C

18-622

 

Jak widać na podstawie rozmiarów ISO różnica jest tylko w szerokości, co jest oczywiste i widać gołym okiem. Dlaczego zatem opony 28” nazywa się 29” i skąd wynikają wszystkie różnice?

Otóż tak jak wspomniałem ETRTO ma najbardziej sensowny system, który jest oparty na sposobie podawania rozmiarów analogicznie do opon samochodowych. Tak więc średnicą koła jest średnica osadzenia opony w feldze. Czyli można obrazowo przyjąć, że jest to średnica wewnętrzna opony podana oczywiście w milimetrach. Obrazuje to poniższa ilustracja.

 

 

Natomiast w przypadku systemu calowego podawana jest średnica całkowita koła wraz z oponą. Taki pomiar ma jedną bardzo dużą wadę. Nigdy nie wiadomo czy dane koło jest kompatybilne z daną oponą. Dla przykładu niech nam posłuży największa nowość, szumnie promowana przez wszystkich producentów, czyli znany od lat rozmiar 650B. Dzisiaj nazywa się on 27.5”, jednak jeszcze do niedawna było to koło o rozmiarze 26 cali. Jak to możliwe? Czy pod nazwą 650B kryją się dwa rodzaje kół? Nie, po prostu wzięto stary rozmiar koła i zamontowano na niego zamiast cienkiej szosowej, grubą oponę MTB co dało całkowitą średnicę 27.5 cala. Czyli 27.5” w rzeczywistości to nie nowy rozmiar koła a nowa opona.

Nie chodzi mi tu bynajmniej o negowanie „nowego” rozmiaru, ale jest to dobry przykład jak różne nazewnictwo może prowadzić do pomyłek. Znów wychodzi na to, że najlepiej posługiwać się systemem ISO, który bezwzględnie pokazuje nam różnice pomiędzy poszczególnymi rozmiarami kół i opon. Pierwszą wartością jest szerokość, drugą wspomniana średnica osadzenia opony w obręczy. Czyli 55-559 to odchodząca (przynajmniej w fabrykach) do lamusa opona 26x2.2”. Jednak jak ktoś pokusi się o przeliczenie mm na cale to tych 26 cali ni jak się nie doliczy, bo nasze wysłużone koło MTB ma rzeczywistą średnicę 22 cale.

Poniżej porównanie „starego” 650B z „nowym” oraz klasycznej opony MTB 26”

System Calowy

System Metryczny

System ISO / ETRTO

26x1 ½”

650x35B

38-584

26x2.2

x

55-559

27,5x2.2

650x55B

55-584

 

Również w przypadku dętek, jeżeli nie mamy pewności co do rozmiaru, najlepiej kierować się systemem ETRTO, szczególnie jeżeli potrzebujemy dobrać dętkę do nietypowej opony. Warto też pamiętać, że obręcze mogą być różne i w zależności od obręczy musimy dobrać odpowiedni wentyl. Popularny wentyl samochodowy czyli Schrader nie koniecznie zmieści się w otworze w obręczy. Przy cienkich otworach sprawdzi się wentyl tzw. sportowy czyli Presta. Ma on różne długości co pozwala dobrać dętki do klasycznych obręczy lub wysokich aerodynamicznych stosowanych w rowerach czasowych czy triatlonowych.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl