Łańcuchy rowerowe
Wszystko zaczęło się od patentu szwajcarskiego inżyniera. Rok 1879, czyli prawie 140 lat temu, konstrukcja łańcucha rowerowego nie odbiegała znacząco od tej, którą znamy obecnie. Sama budowa łańcucha składa się z dwóch rodzajów ogniw zewnętrznych i wewnętrznych, które występują naprzemiennie. Ogniwa te połączone są tulejami, tym samym umożliwiając obracanie się rolek.
Łańcuchy rowerowe – na co zwrócić uwagę podczas wyboru?
Będąc firmą skupiającą się na potrzebach klientów, przygotowaliśmy bogatą ofertę łańcuchów rowerowych. Prezentujemy produkty KMC, Shimano oraz Connex. To bardzo popularne marki, które zarówno wśród amatorów, jak i zawodowców cieszą się ogromnym uznaniem. Producenci Ci są znani i docenianie przede wszystkim za jakość oferowanych komponentów w atrakcyjnych cenach. Słuchając indywidualnych potrzeb użytkowników, postanowiliśmy w jednym miejscu zebrać najlepsze propozycje marek.
Zastanawiasz się, jaki łańcuch rowerowy wybrać? Wbrew pozorom mimo wielu produktów, wybór jest dość łatwy. Wystarczy znać kilka podstawowych informacji na temat swojego roweru, żeby mieć pewność właściwego wyboru.
Najistotniejsza informacja to ilość biegów w tylnej przerzutce. W tym punkcie ukrywa się więc aspekt związany z ilością zębatek w kasecie. Jeżeli rower posiada piastę wielobiegowe (cały mechanizm ukryty jest w środku komponentu) wtedy napęd należy potraktować jako jednorzędowy system. Dlaczego? Ponieważ zmiana biegów następuje wewnątrz piasty, a łańcuch montowany jest na jedną zębatkę i bez względu na przełożenie może obracać się wyłącznie na niej.

Wysokiej klasy łańcuchy rowerowe – odpowiedni wybór dla każdego wielbiciela niezapomnianych przejażdżek!
Wiadomo, rowery są różne i zaprojektowane do różnych zastosowań. Jednak w przypadku łańcuchów podstawową sprawą jest ilość biegów, definiująca szerokość łańcucha. Łańcuchy szosowe nie różnią się konstrukcyjnie od swoich odpowiedników do MTB, a większość firm obecnie odchodzi od rozróżniania modeli dedykowanych do poszczególnych rowerowych zastosowań. Jedyną istotną w tym miejscu informacją jest długość łańcucha, czyli ilość jego ogniw. Na długość łańcucha wpływ ma rodzaj zastosowanej tylnej przerzutki, ilość przełożeń z przodu, wielkość zębatek oraz długość tylnego trójkąta ramy. W większości przypadków standardowy łańcuch będzie i tak wymagał skrócenia, żeby naprężenie w przerzutce tylnej było odpowiednie. Jednak w niektórych rowerach będzie konieczność montażu dłuższego łańcucha np. o 116 ogniwach.
Łańcuchy rowerowe wyposażone są w dwa parametry. Pierwszy z nich to długość ogniwa, który nie zmienia się – owszem istnieją pewne wyjątki, niemniej jednak w głównej mierze ten parametr zachowuje wartość stałą, czyli ½”. Drugi parametr to szerokość ogniwa. Ta specyfikacja dzieli się na wewnętrzną szerokość wyrażaną w calach oraz szerokość zewnętrzną wyrażaną w milimetrach.
Jak więc dobrać odpowiedni łańcuch rowerowy? Znamy na to szybki przepis!
Najlepiej kierować się ilością zębatek na tylnej kasecie. Warto jednak pamiętać, że w przypadku zębatek czy też wolnobiegów posiadających 6,7 lub 8 rzędów możemy zastosować ten sam łańcuch. Inaczej łańcuch 8-biegowy będzie również pasował do 6- i 7-biegowych rowerów. Ma to związek z konstrukcją kasety. Wraz z rozwojem rowerów kolejna zębatka była po prostu „dokładana” a wolnobieg był do tego dostosowywany. Inaczej jest w przypadku napędów o większej ilości zębów. Napęd 9- czy 10-biegowy posiada węższe zębatki, które mieszczą się na tym samym wolnobiegu co kaseta 8-rzędowa. Tak więc łańcuch musi być węższy, żeby nie ocierał o sąsiadujące zębatki. W przypadku napędów 11- czy 12-rzędowych wolnobiegi są nieco szersze, jednak mimo wszystko zębatki i odległość pomiędzy nimi jest mniejsza a zatem łańcuchy też muszą być węższe.

Łańcuch rowerowy - korzystne ceny
Dlaczego postawić na wysokiej klasy, niezawodny i wytrzymały łańcuch rowerowy? To komponent bez którego póki co większość rowerów nie może istnieć. Łańcuch musi współgrać z wszystkimi elementami napędu więc, ważne jest by był odpowiednio dopasowany. W przypadku ewentualnego niedopasowania bądź też nadmiernego zużycia (rozciągnięcia), łańcuch rowerowy negatywnie wpływa na pozostałe podzespoły, tym samym przyspieszając zużycie komponentów napędu. Efektywność pedałowania oraz pracy układu napędowego spada – podróżowanie jednośladem staje się mniej komfortowe.
Producenci dopasowując się do różnych oczekiwań użytkowników, w łańcuchach rowerowych stosują najwyższej jakości materiały. Warto pamiętać, że wybierając modele z wyższej półki zyskujemy lepszą pracę całego napędu, bardziej precyzyjną zmianę przełożeń oraz większą odporność na rozciąganie. Często łańcuch droższy jest bardziej ekonomiczny, bo przy nie aż tak wielkiej różnicy w cenie pozwoli przejechać dwa razy większy dystans.