Nowy elektryczny XTR 9050

 

Długo musieliśmy czekać na pojawienie się elektrycznej wersji napędu MTB. W napędach szosowych technologia Di2 jest już od kilku sezonów i sprawdza się na najbardziej prestiżowych wyścigach. Teraz elektryka wkracza do świata MTB i to z kilkoma nowościami, które mają wpłynąć jeszcze bardziej na efektywność jazdy, szczególnie w warunkach wyścigowych.

Jak to ma miejsce z szosowymi grupami, nowy elektryczny XTR bazuje również na komponentach klasycznej wersji nowego XTR 9000. Czyli takie komponenty jak łańcuch, kaseta, korby są takie same dla obu grup. Jednak przerzutki, manetki oraz przewody to już zupełnie inna bajka.

Największą przewagą elektrycznego napędu jest to o czym marzy każdy zawodnik. Całkowita szczelność przewodów (w końcu elektryka wilgoci nie lubi), co zapewnia doskonałą zmianę przełożeń nawet w błocie i pod dużym naprężeniem. Tylna przerzutka pracuje lepiej niż klasyczne przerzutki linkowe, jednak największą różnicą jest zmiana biegów i praca przerzutki przedniej. Zamiast charakterystycznego trzasku odpuszczanej linki mamy cichy dźwięk niczym z filmów sci-fi, krótkie „bzzz” i już - łańcuch zmienił swoje położenie szybciej niż byśmy się tego spodziewali. Co więcej nie ma potrzeby „mocowania” się z manetką, po prostu pstryk i właściwy bieg jest momentalnie na miejscu. Różnica jest niesamowita.

Jednak to nie wszystko. Shimano wprowadziło zupełną nowość, czyli pół automatyczną zmianę biegów! Po odpowiednim zaprogramowaniu napędu możemy używać tylko jednej (prawej) manetki i to w napędzie 2x11 lub 3x11! Podczas zmiany biegów system sam rozpoznaje najbardziej efektywny bieg i przednia przerzutka zmienia biegi automatycznie!

Tu możecie zobaczyć jak działa nowy system Shimano Synhronized Shift.

 

 

Wygląda na to, że Japończycy z nowym XTR’em podnieśli poprzeczkę bardzo wysoko i zawodnicy wreszcie dostaną napęd, który przewyższa zaawansowaniem amerykańską konkurencję. Każdy będzie mógł skomponować najwyższej klasy napęd nie koniecznie 1x11, który świetnie się sprawdzi na trasie XC, ale nie koniecznie na maratonie, gdzie mała tarcza może okazać się zbyt „miękka” by utrzymać koła rozpędzonej grupie.

 

 

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl