Nowa grupa Alivio 4000

 

W przyszłym sezonie Shimano wprowadza całkowicie nową grupę Alivio. Nowa odsłona grupy, która tym razem będzie nazywać się 4000 obfituje w wiele nowości, które znamy już od dłuższego czasu i były dostępne w wyższych grupach. Kolejny też raz mamy powrót do przeszłości, ale o tym za chwilę.

To co najważniejsze Alivio 2015 będzie grupą 9-biegową. Tak więc widać, że trend zwiększania ilości biegów z tyłu choć schodzi do niższych grup, to jednak ewentualne obawy osób jeżdżących na napędach 9-biegowych zostały chwilowo rozwiane. Nowa grupa Alivio nie przeskoczy póki co na 10 zębatek i zapewni dostępność łańcuchów czy kaset na popularną jeszcze u nas 9tkę.

 

W nowej grupie wprowadzono sporo rozwiązań z grup wyższych, jednak nie zawsze są one takie samie. Dla przykładu Korba FC-M4050 jest tzw. korbą dwuelementową, czyli wygląda tak jak znane z choćby XT czy SLX korby Hollowtec II. Jednak korba Alivio nie jest tak jak jej starsi  bracia drążona w środku, czerpie tylko od nich sposób montażu łożysk i zintegrowaną oś.  W tej klasie osprzętu kilkanaście gram więcej nie powinno robić wielkiej różnicy, tak więc nie ma co narzekać i ważne, że system zewnętrznych łożysk suportu oraz zintegrowanej osi będzie dostępny w niższej cenie.

Dla tych, którzy nie chcą rozstawać się ze swoim starym poczciwym suportem na wielowypust Octalink, Shimano oferuje korbę FC-M4000, ale nie ma już ona tak atrakcyjnego wyglądu jak ta z zewnętrznym łożyskowaniem. Ciekawym rozwiązaniem jest zaproponowanie zupełnie nowych przełożeń 40/30/22, co szczególnie powinni docenić użytkownicy rowerów z dużymi kołami, cechujący się „umiarkowanie wyżyłowaną nogą”.

Shimano opracowując nową grupę Alivio było skupione głównie na rowerach o dużych kołach.  Im większe koło tym dłuższe muszą być widełki tylnego trójkąta. To niestety nie wpływa korzystnie na żwawość roweru tam gdzie jest ona najbardziej pożądana czyli na podjeździe.  Zatem warto dopracować geometrię roweru tak, aby widełki były krótsze. Tu często problemem jest mechanizm przedniej przerzutki. Nowe przerzutki z grupy 4000 otrzymały nowy skrócony mechanizm, dzięki czemu prześwit pomiędzy kołem a mechanizmem został zwiększony o 10mm.

Z kolei tylna przerzutka to adaptacja systemu Shadow. Dzięki temu przerzutka mniej odstaje od ramy (dokładnie o 12mm) i jest mniej narażona na uszkodzenia. Niestety zabrakło tu sprzęgła ciernego i przerzutka nie będzie, aż tak dobrze napinać łańcucha jak w Deore czy SLX więc użytkownicy grupy Alivio nie powinni rezygnować z osłony widełek przed uderzeniami łańcucha.

Ostatnio można zaobserwować rosnącą modę na styl retro, tak i też w Alivio mamy powrót do przeszłości - do łask wracają klamkomanetki. Tym razem są one jednak bardziej zaawansowane, bo klamki są hydrauliczne i współpracują z hamulcami tarczowymi. Dla tych, którzy lubią wiedzieć jaki dokładnie bieg mają wrzucony, klamkomanetki oferują duże czytelne „monitorki”. Zmiana biegów została usprawniona dzięki technologii Rapidfire Plus, dzięki której biegi na twardsze można zmieniać zarówno kciukiem jak i palcem wskazującym.

 Grupa Alivio 4000

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl